fbpx

[VIDEO] Kako izdelamo raztopini natrijevega hidroksida in citronske kisline

Objavil Tončka Mavrič dne

Kako izdelamo raztopini natrijevega hidroksida in citronske kisline

Ko se pri izdelavi domače kozmetike pomaknemo od izdelave preprostejših izdelkov kot so lahko npr. kopalne krogle ali različna mazila ter masla za telo k izdelkom, ki vsebujejo tudi vodo, se neizogibno srečamo z nujnostjo preverjanja pH vrednosti našega izdelka.

Ob preverjanju pH vrednosti kreme, losjona, gela ali šampona pa se včasih zgodi, da pH ne ustreza zahtevam katere od uporabljenih sestavin (npr. konzervansa) ali pa odstopa od priporočenih vrednosti za tisto vrsto izdelka. V tem primeru je potrebno pH popraviti – zvišati ali znižati.

Za popravljanje pH kozmetičnih izdelkov potrebujemo raztopino baze ter raztopino kisline. Z dodajanjem raztopine baze pH izdelkom zvišujemo, z dodajanjem raztopine kisline pa znižujemo. Kot bazo se v kozmetični industriji pogosto uporablja trietanolamin, ki pa se ga uspešno nadomešča z raztopino natrijevega hidroksida. Kot raztopino kisline pa lahko uporabimo tako citronsko kot tudi mlečno kislino. Medtem, ko lahko 80% raztopino mlečne kisline kupimo že pripravljeno v različnih spletnih trgovinah, pa si raztopino citronske kisline pripravimo doma.

Kratki video prikazuje, kako si doma pripravimo 20% raztopino natrijevega hidroksida ter 20% raztopino citronske kisline, ki ju bomo lahko uporabljali v naših domačih kozmetičnih izdelkih.

 

 

Kategorije: baze in kislineKAKO IZDELAMO?

13 Komentarjev

Anonimni · 23. februarja, 2018 ob 09:40

Pozdravljeni,

zakaj pa za višanje pH ne moremo uporabiti sode bikarbone? Sem ravno videla, da nekateri jo uporabljajo..

LP Mateja

Toncka Mavric · 23. februarja, 2018 ob 11:23

Živjo Mateja,

natrijev bikarbonat (ali po domače soda) je sol. Res je bazična in res zviša pH vendar je sol. Ob dodajanju le-te se v emulziji poveča količina elektrolitov, kar lahko zamaje sistem in povzroča nestabilnosti, z nekaterimi sestavinami pa kot sestavina sploh ni kompatibilna.
Kdor se želi izdelovanja domače kozmetike lotiti na resen način, bo slej ko prej moral poseči po raztopini NaOH, da bo lahko gotov, da njegove aktivne sestavine ne bodo reagirale s karbonatnimi ioni.

Lp
Tončka

Anonimni · 23. februarja, 2018 ob 15:35

Pa je pogosto potrebno popravljati pH?

Mateja

Toncka Mavric · 23. februarja, 2018 ob 16:51

Odvisno od formule do formule. Odvisno od sestavin, ki jih uporabljate. Odvisno od namena formule. Nekatere sestavine kot npr akrilatni zgoščvalci obvezno potrebujejo raztopino baze, da se aktivirajo in naredijo gel. Pei nkaterih sestavinah kot npr natrijev askorbil fosfat obvezno potrebujemo kislino, da pH formuli znižamo. Nekatere izdelke kot npr izdelke za okolico oči ali šampone za otroke je potrebno zvišati na izolakrimalen pH, okoli 7.

Ni pa pH, ki bo avtomatsko prišel po emulgiranju, ob snovanju formule ravno predvidljiv – ne morete planirati, da bi izdelali formulo, katere pH ne bo potrebno popraviti. Lahko se vam zgodi, da takšen izdelek naredite, vendar to ni pravilo. Pravilo je, da je potrebno imeti na razpolago tako raztopino NaOH kot raztopino citronske ali mlečne kisline, da lahko po potrebi pH popravimo.

Po teh vprašanjih sklepam, da vas je malček strah izdelati raztopino NaOH. Zaščitite se, nabavite laboratorijska očala, dobre rokavice, poskrbite, da ne bo nobenega doma in izdelajte raztopino. V domači lijak postavite čašo z vodo ter vsujte vanjo NaOH. V tem primeru tudi če se kaj polije ali steklena čaša poči (če je laboratorijska, ne bi smela, ker je zelo vzdržljiva), bo vse odteklo v lijak. Ob lijak pa postavite liter navadnega kisa, da lahko hitro nevtralizirate sodo, če se slučajno kaj polije. Soda + kislina je namreč enako sol.

Le malček korajže. Pa zares previdno. In bo šlo.

Anonimni · 24. februarja, 2018 ob 11:39

Ja, malček mi je res nelagodno, ker še nikoli nisem delala s tem.. Pa še povsod, kar sem gledala, jo prodajajo na veliko, toliko je pa ne potrebujem, ker zaenkrat ne nameravam izdelovati mila…

Bo treba res enkrat popokati otroke ven in se lotiti izdelave. Ni druge.

Lepo soboto želim!

Mateja

Toncka Mavric · 26. februarja, 2018 ob 13:41

Ja, res je, navadno se prodaja le v kilogramskem pakiranju. Če se mila res nimate namena lotiti, potem bi rekla da je rešitev le ta, da poskusite preko facebooka povprašati, če je v vaši okolici kdo, ki bi vam odstopil manjšo količino NaOH. Izdelovalcev mila je že kar precej, velika verjetnost je, da je kateri tudi v vaši bližini 😉

Lp
Tončka

Anonimni · 14. marca, 2018 ob 19:05

Zdravo,
še nekaj bi vprašala: kdaj pa potem natrijev hidroksid v emulziji postane nenevaren? ali prav razumem, da v stiku z maščobami? Kako je pa to potem pri brezmaščobnih izdelkih, recimo hidrogelih?

LP Mateja

Toncka Mavric · 15. marca, 2018 ob 05:45

Pozdravljena Mateja,

dobro vprašanje in pravilno razmišljanje vendar le deloma 😉
Reciva temu takole. Kemijske reakcije so stvar lenobe. Bom razložila zakaj.

NaOH je baza, ki v vodi disocira na natrijeve ione in OH skupine. S tem se pH dvigne. V vodi ali vodni fazi so že prej disocirane tudi druge snovi (ki vodi dajo kisel pH) – v primeru karbopola je to sama akrilatna kislina – ki je kislina. Natrijev hidroksid bo vedno najprej poiskal tisto kislino, ki je že disocirana v vodi, šele v primeru, da ni nobene disocirane kisle snovi v vodi, bo napadel maščobe. Zato je tudi izdelava mila tako dolgotrajna – za (leni) NaOH je to veeeeliiik napor ;)) Reakcija med kislino, raztopljeno v vodi ter NaOH pa je hipna – ravno zato, ker govorimo o disociranih skupinah v vodi. NaOH + citronska kislina bosta v hipu dala natrijev citrat oz njegovo raztopino. Zapomnite si, da kombinacija kislega in bazičnega da vedno sol.

Torej, v našem izdelku (npr. hidrogelu) imamo vodo, ksantan, glicerol, hialuronat in še kopico drugega. Recimo da je pH takega izdelka 5. Če je pH pod 7 pomeni, da je v kislem območju – tudi če vanj nismo kapnili niti kapljice kisline, ima kisel pH (spomnite se, da pH je pravzaprav prisotnost ali odsotnost vodikovih ionov). Če nečemu kislemu dodamo nekaj močno bazičnega, bo pH dvignjen, kislina bo nevtralizirana z bazo in baza bo nevtralizirana s kislino. To je to. Nastane sol (ne NaCl, temveč katerakoli sol)

Seveda, če bi dodali ogromno NaOH bi se slej ko prej raztopljeni NaOH ne imel več s čim kompenzirati in takrat bi pH bil krepko previsok in tudi škodljiv. Ampak dokler je pH v nevtralnem območju (ne nujno 7), pomeni, da sta bili kislina in baza kompenzirani in uravnovešeni.

Lp
Tončka

Anonimni · 15. marca, 2018 ob 08:35

Hvala za izčrpen odgovor. 😀
Lp Mateja

Janja · 20. marca, 2019 ob 19:52

Pozdravljena!
Zanim me koliko časa jih lahko hranimo. Ali jepotrebno vsakič naredi novo.
Pravilo je, da je potrebno imeti na razpolago tako raztopino NaOH kot raztopino citronske ali mlečne kisline, da lahko po potrebi pH popravimo. Jaz se za izdelavo kremic isključno držim samo receptov.
Lp. Janja

    Tončka Mavrič · 21. marca, 2019 ob 07:11

    Živjo Janja,

    teh raztopin ni potrebno vsakič (za vsak izdelek) narediti novih. Izdelani raztopini se ohranita vsaj šest mesecev, dejansko pa tudi več. Ker so to koncentrirane močno kisle oziroma močno bazične raztopine, v takem okolju pravzaprav ne more nič rasti in se ne pokvarijo. Bolj je težava v tem, da se sčasoma začnejo zaradi uporabe tvoriti kristalčki na navoju pipete oziroma na površini steklene pipete ipd, kar ni optimalno, zato je potrebno raztopino menjati.

    Seveda, potrebno je imeti mlečno ali citronsko kislino ter raztopino NaOH. Tu “držanje receptov” nima veze, saj marsikje ni specifično napisano, da je potrebno dodati NaOH ali mlečno kislino, ker je to samoumevno. Dovolj je, da piše pH 5 – naj bo jasno, to ne pomeni, da z dobljenim receptom dobiš kremo, ki ima pH 5, temveč da ga moraš preveriti in ga moraš po potrebi popraviti na 5.

    Ob testiranju izdelka za pH vrednost lahko le-ta odstopa od priporočene / napisane pod receptom, takrat jo je treba popraviti. Ne glede na to, ali se recepta držite ali ne, je potrebno pH preveriti in nato popraviti. Sam recept ni zagotovilo, da bo pH primeren.

    Lp
    Tončka

      Janja · 21. marca, 2019 ob 16:49

      Najpepša hvala za odgovor.
      Zelo ste mi pomagali.

Zarja · 31. marca, 2020 ob 21:35

Pozdravljeni,
Imam vprašanje. Recimo, da ne poznam sap vrednosti baze, ki jo bom uporabila v izdelavi mila. In potem v določeno maščobo dodam preveliko količino baze. Kaj se zgodi? Če nastane milo – je to preveč bazično in škodi koži? Kako bi lahko prepoznala, da vsebuje preveč baze? In obratno – kaj se zgodi, če dodam premalo baze?
… Lotevam se namreč eksperimenta, v katerem bi rada izdelala milo iz olivnega in kokosovega olja ter raztopine pepela.
Hvala za odgovor,
Zarja

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen.